Saturday 20 February 2016

Penyakit Talasemia dan adakah boleh diubati dengan supplemen?









"KIRA-KIRA 5% rakyat Malaysia pembawa thalassaemia trait dan ini bermakna hampir SATU JUTA rakyat negara ini pembawa thalassaemia trait"


sumber:http://sahabatthalassaemiamalaysia.blogspot.my/p/intro-to-thalas.html



Talasemia merupakan penyakit dimana ia berlaku akibat dari kecacatan darah.Seperti yang di ketahui umum talasemia adalah penyakit keturunan iaitu ia di warisi dari ibu atau bapa.Berlaku apabila ada kecacatan pada gen menyebabkan hemoglobin dalam sel darah merah menjadi tidak normal.Mereka yang menghidap penyakit talasemia tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang mencukupi dalam darah mereka.Hemoglobin adalah bahagian sel darah merah yang mengangkut oksigen ke seluruh badan.Apa yang berlaku apabila badan kekurangan darah merah ialah pesakit akan kelihatan pucat,letih kerana paras hemoglobin (HB) yang rendah menyebabkan berlakunya anemia.







Talasemia minor

Seorang pembawa gen talasemia adalah tidak menunjukkan sebarang kesihatan sehinggalah gen tersebut di waris kan kepada anaknya .




Talasemia major

Merujuk pada mereka yang mempunyai baka talasemia. Bagi pesakit major talasemia tanda atau simptom dapat dilihat sejak umur 3-18 bulan.Antara gejala yang dapat dilihat adalah seperti letih,lemah dan resah,sukar bernafas dan terdapat perubahan pada pembentukan muka apabila anak semakin membesar.

Rawatan Talasemia


Rawatan yang akan dijalani oleh seorang penghidap talasemia adalah di kenali sebagai transfusi darah 1 hingga 2 kali sebulan dan ada juga yang lebih kerap dari itu ,bergantung pada keadaan atau keperluan..Transfusi darah adalah menyalurkan darah ke sistem peredaran darah orang lain.


Transfusi darah akan mengembalikan paras hemoglobin ke tahap yang lebih baik dan oksigen dapat di salurkan pada tisu-tisu badan.Namun di sebalik kebaikan transfusi darah  ini,pengumpulan zat besi yang berlebihan dalam organ penting seperti jantung ,hati dan kelenjer endokrin mungkin akan berlaku jika tranfusi darah dilakukan dalam tempoh yang panjang.Jadi selain dari transfusi darah ,penghidap talasemia juga perlu menjalani rawatan secara suntikan Desferrioxamine untuk menyingkirkan zat besi adalah penting.Pilihan lain adalah melalui pembedahan membuang limpa tetapi ia bergantung pada keadaan tertentu.



Bagi mereka yang menghidapi talasemia ,pengambilan supplement yang berunsurkan atau mengandungi ZAT BESI atau IRON yang tinggi adalah tidak di galakan .Hal ini kerana di khuatiri akan memudaratkan ,pengambilan zat besi yang yang berlebihan (dan tidak digunakan oleh badan)  akan merosakan sistem badan.Oleh itu ,pengambilan Vitalea iron formula dan alfalfa shaklee adalah TIDAK digalakan untuk mereka yang menghidapi telesemia.Namun di antara supplement shaklee yang akan membantu  dan harus di ambil pesakit talasemia  adalah seperti B COMPLEX, ESP(Energizing Soy Protien),VITAMIN E dan OSTEOMETRIX.



  • B COMPLEX




 Vitamin B Complex meningkatkan tenaga dan diperlukan untuk pembinaan sel darah merah


  •  ESP(Energizing Soy Protien)




 ESP(Energizing Soy Protien).Protien penting untuk pembiaan sel-sel baru dalam tubuh badan, ini termasuklah sel-sel darah merah selain, boleh meningkatkan tenaga.


  • VITAMIN E


Vitamin E  tinggi dengan anti oksidan membantu melindungi sel darah merah



  • OSTEMETRIX.


Ostemetrix shaklee lengkap dengan Magnesium dan vitamin D antara vitamin  membantu meningkatkan tenaga.


  • Vivix


Vivix adalah supplement yang tinggi dengan revestrol iaitu sejenis  anti oksidan.Mengikut kajian revestrol sangat penting untuk memelihara DNA sel yang rosak  akibt dari pelbagai faktor terutamanya radikal bebas.

General advice 

Bagi mereka yang menghidapi talasemia elakan pengambilan makanan yang mengandungi zat besi yang tinggi terutamanya mereka yang kerap melakukan transfusi darah kerana bimbang akan pengumpulan zat besi berlebihan pada organ.

tingkatkan pemakanan yang tinggi protien dan kalsium kerana protien adalah penting untuk pembinaan sel baru dan kalsium adalah sangat baik untuk tulang TETAPI  pengambilan Protein yang tinggi dalam besi yang  harus dielakkan termasuk hati, tiram, kacang, daging, mentega kacang dan tauhu. Bijian yang kaya besi termasuk tortillas tepung, bijirin bayi, dan krim gandum manakala buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi besi dan harus dielakkan termasuk prun, tembikai, kacang, brokoli, kismis, bayam, dan sayur-sayuran berdaun hijau.

dan akhir sekali ,saya doakan anda sentiasa tabah dan sihat selalu.
salam sayang
Im cik khai

 Ingin mencuba produk shaklee ?
Ingin menjana pendapatan dengan shaklee ?


sebarang pertanyaan/dapatkan produk

call/sms/wassap:0136281843
Email:sihatforall@gmail.com







0 comments:

Post a Comment